پیغام مدیر :
به وبلاگ بانک سوالات هفتم خوش امدید.لحظات خوبی برای شما ارزومندم برای ارتباط با ما و هرگونه سوال و مشکلی داشتید میتوانید از طریق تلگرام با ما در ارتباط باشید ایدی تلگرام:telegram.me/amirhack125
توضیح آرایه ی ایهام همراه با مثال
نوشته شده در پنج شنبه 23 بهمن 1393
بازدید : 4191
نویسنده : امیررضا رنجبر

ایهام در لغت به معنای درشک و گمان افکندن است اما در اصطلاح علم بدیع ، آوردن واژه ای است با حداقل دو معنی مناسب کلام یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد و معمولاً مقصود شاعر معنی دور آن است و گاهی نیز هر دو معنی مورد نظر می باشد .

 

نکته ۱ : ایهام نوعی بازی با ذهن است به گونه ای که ذهن را بر سر دوراهی قرار می دهد .

نکته ۲ : انتخاب یکی از دو معنی ایهام در یک لحظه بر ذهن دشوار است و این امر باعث لذت بیشتر خواننده می شود .

نکته ۳ : شرط شناخت ایهام در آن است که خواننده معانی مختلف یک واژه را بداند .

مثال : حکایت لـب شیرین کلام فرهاد است شکنج طره ی لیلی مقام مجنون است

توضیح : واژه « شیرین » دو معنی دارد : ۱- خوشمزه و گوارا ۲- نام معشوقه ی فرهاد

ایهام تناسب : به کار گیری واژه ای با حداقل دو معنی که یک معنی آن مورد نظر شاعر و پذیرفتنی است و معنی دیگر با کلمه یا کلماتی از بیت یا عبارت تناسب دارد .

نکته : ایهام تناسب مجموعه ای از ایهام و مراعات نظیر است .

مثال ۱ : چـون شبنم افتـاده بـدم پیش آفتاب مهرم به جان رسید و به عیوق بر شدم

توضیح : واژه ی « مهر » ایهام تناسب دارد ، چون معنی مورد نظر شاعر عشق و محبت است اما غیر از این معنی واژه ی « مهر » به معنی خورشید است که در این صورت با واژه های « عیوق و آفتاب » تناسب دارد .

مثال ۲ : گـر هـزار اسـت بلبـل این بـاغ همـه را نغمـه و تـرانه یکـی اسـت

توضیح : واژه ی « هزار » به دو معنی است : ۱- بلبل ۲- عدد هزار که در این جا منظور شاعر معنی دوم است اما غیر از معنی فوق کلمه ی « بلبل » با کلماتی چون « باغ ، نغمه و ترانه » تناسب دارد .

تمثیل

آن است که شاعر یا نویسنده به تناسب سخـن خـویش ، حکایـت ، داستـان یا نمونه و مثالی را ذکر می کند تا از این طریق ، مفاهیم و نظریات خود را به خواننده یا شنونده منتقل نماید و آنچه در این میان مهم است نتیجه ی تمثیل می باشد که می تواند سرمشقی برای موارد متفاوت باشد .

نکته : در این داستان ها و حکایات ( تمثیل ها ) هر یک از حیوانات یا اشیا و جمادات نماد و نشانه ی چیزی هستند .

مثلاً در درس عبرت از کتاب سال اوّل شیر نماد حق و قدرت مطلق ، گرگ نماد انسان های خود بین و گستاخ و روباه نماد انسان های عبرت پذیر و تسلیم شده می باشند .

در کتاب پیش دانشگاهی مبحث حسب حال درسهای ( افسانه ی عاشقی و تسلی خاطر ) هر دو داستانی تمثیلی است که اوّلی ، شاعر با آوردن داستانی تمثیلی این نکته را یادآور شده است : « انسان باید از موحبت عشق بر خوردار باشد ودر داستان تسلی خاطر جامی در پی آن است که این نکته ی عرفانی را متذکر شود : « خاطر از یاد معشوق پر کرد . »

ارسال المثل

اگـر گـوینده در کلام خود ضرب المثلی را آگاهانه به کار گیـرد و یا کلام او بعداً ضـرب المثل شود ، می گوییم دارای آرایه ی ارسال المثل است .

مثال ۱ : آن دم که دل به عشق دهی خوش دمی بود در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

مثال ۲: تــو نیکــی میـکـن و در دجـــله انــداز کـــه ایــزد در بیــابانــت دهـــد بــاز

( همه ی بیت ضرب المثل است )

اسلوب معادله

آن است که شاعر دو مصراع یک بیت را به گونه ای هنرمندانه بیان کند که در ظاهر هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر ندارد اما وقتی به دو مصراع خوب دقت کنیم در می یابیم که مصراع دوم در حکم مصداقی برای مصراع اوّل است تا جایی که می توان جای دو مصراع را عوض کرد و میان آن ها علامت مساوی گذاشت و این ارتباط معنایی نیز بر پایه ی تشبیه استوار است .

مثال ۱ : عیب پاکان زود بر مردم هویدا می شود موی اندر شیر خالص زود پیدا می شود

مثال ۲ : محـرم این هوش جز بی هوش نیست مرزبـان را مشتـری جـز گـوش نیــست

حسن تعلیل

آن است که شاعر یا نویسنده برای سخن خود دلیلی زیبا و شاعرانه می آورد به گونه ای که این دلیل ادبی قدرت قانع کردن مخاطب را دارد . و این علّت سازی مبتنی بر تشبیه است .

نکته : دلیلی که شاعر برای ادعای خود می آورد در حقیقت دلیلی واقعی و عقلانی نیست بلکه دلیلی است بر پایه ی ذوق و احساس شاعرانه .

مثال ۱ : نفحات صبح دانی زچه روی دوست دارم که به روی دوست ماند که برافکند نقابی

توضیح : شاعر دلیل دوست داشتن روشنی صبح را در این می داند که به چهره ی معشوق او می ماند آنگاه که نقاب از چهره بر می دارد .

مثال ۲ : از صوفی پرسیدن هنگام غروب خورشید چرا زرد رو است ؟ گفت : از بیم جدایی

لف و نشر

لف در لغت به معنی پیچیدن و نشربه معنی پراکندن است اما در اصطلاح ادب آوردن دو یا چند کلمه است در بخشی از کلام که توضیح آن ها در بخش دیگر آمده است .

نکته ۱ : کلماتی که در بخش اوّل می آیند ، « لف » و کلمـاتی کـه به عنـوان توضیـح در بخـش دوم می آیند ، « نشر » نام دارند .

نکته ۲ : هرگاه نظم و ترتیب بین کلمات « لف و نشر » رعایت شده باشد ، آن را « لف و نشر مرتب » گویند و در غیر این صورت « لف و نشر مشوش » خوانده می شود .

مثال ۱ : تا رفتنش ببینـم و گفتنش بشنـوم از پای تا به سر همه صمع و بصر شدم

توضیح : واژه های « ببینم » و « بشنوم » لف است . و دو واژه ی « سمع و بصر » نشر قرار گرفته است . چون کلمات « نشر» به ترتیب برای توضیح کلمات « لف » قرار نگرفته اند ، لذا به آن « لف و نشر مشوش » گویند . ( بصر شدم تا ببینم ، سمع شدم تا بشنوم )

مثال ۲ : دو کس دشمن ملک و دینند : پادشاه بی حلم و زاهد بی علم .

توضیح: دوترکیب « دشمن ملک و دشمن دین » لف و دوترکیب « پادشاه بی حلم و زاهد بی علم» نشر هستند . لذا چون توضیح « نشر » با « لف » برابر است . آن را « لف و نشر مرتب » گویند . ( پادشاه بی حلم دشمن ملک و زاهد بی علم دشمن دین هستند.)

ب : بیان

بیان شاخه ای از آرایه های ادبی است و به واسطه ای آن شناخته می شود که یک معنی را چگونه به طریق مختلف می توان ادا کرد .

بیان شامل مباحث : تشبیه ، استعاره ، مجاز و کنایه .

تشبیه

یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر که به جهت داشتن صفت یا صفاتی با هم مشترک باشند .

هر تشبیه دارای چهار رکن یا پایه است :

۱- مشبه : کلمه ای که آن را به کلمه ای دیگر تشبیه می کنیم .

۲- مشبه به : کلمه ای که کلمه ی دیگر به آن تشبیه می شود .

۳- ادات تشبیه : کلمات یا واژه هایی هستند که نشان دهنده ی پیوند شباهت می باشند و عبارتنداز : همچون ، چون ، مثل ، مانند ، به سان ، شبیه ، نظیر ، همانند ، به کردار و … .

۴- وجه شبه : صفت یا ویژگی مشترک بیت مشبه و مشبه به می باشد . ( دلیل شباهت )

مثال : علی مانند شیر شجاع است .

مشبه ادات مشبه به وجه شبه

نکته : « مشبه » و « مشبه به » طرفین تشبیه نام دارند . که در تمام تشبیهات حضور دارند اما « ادات تشبیه » و « وجه شبه » می توانند در یک تشبیه حذف شوند. که در این صورت تشبیه با داشتن دو رکن « مشبه » و « مشبه به » بر قرار است .

مثال : دل همچو سنگت ، ای دوست به آب چشم سعدی عجـب اسـت اگـر نگـردد که بگردد آسیابی

توضیح : دل به سنگ تشبیه شده است اما وجه شبه « سختی » در این بیت نیامده است .

نکته : در تشبیـه وقتی که « وجـه شبه » و « ادات تشبیه » حـذف شود ، به آن « تشبیه بلیغ » می گویند . ( تشبیه بلیغ زیباترین و رساترین تشبیه است . )

مثال : دلش سنگ است .

مشبه مشبه به

نکته ۱ : در تشبیه همیشه وجود وجه شبه در « مشبه به » قویتر و بارز تر است که ما « مشبه » را در داشتن وجه شبه به آن تشبیه می کنیم .

نکته ۲ : هر چه ارکان تشبیه کمتر باشد تشبیه ادبی تر است . ( البته داشتن مشبه و مشبه به الزامی است )

نکته ۳ : هرگاه در تشبیه بلیغ ، یکی از طرفین تشبیه ( مشبه یا مشبه به ) به دیگری اضافه ( مضاف الیه) شود . به آن « اضافه ی تشبیهی » یا « تشبیه بلیغ اضافی » می گویند . در غیر این صورت ، تشبیه بلیغ اضافی است .

توجه : این نوع تشبیه در کتاب های درسی بیشترین کاربرد را دارد .

مثال : صبح امید که بد معتکف پرده ی غیب گـو بـرون آی که کـار شب تـار آخـر شد

اضافه ی تشبیهی اضافه ی تشبیهی

توضیح : امید به صبح تشبیه شده و غیب به پرده .

ترکیباتی مثل : درخت دوستی ، همای رحمت ، لب لعل ، کیمیای عشق ، خانه ی دنیا ، فرعون تخیل ، نخل ولایت و … اضافه ی تشبیهی محسوب می شوند .

توجه : دانش آموزان عزیز ! یاد گیری انواع تشبیه برای رشته های ریاضی و تجربی ( غیر انسانی ) چندان ضرورنی ندارد . اما از آنجایی که دو نوع از تشبیه در کتب درسی شما بیشترین کاربرد را دارد ، لذا اشاره ای مختصر به آن ها می کنیم .

۱- تشبیه مفرد : تشبیهی که هر یک از « مشبه » یا « مشبه به » آن ، یک ، چیز است و « وجه شبه» آن از همان یک چیز گرفته می شود . ( شباهت آن ها فقط در یک چیز است )

مثال : دانش اندر دل چراغ روشن است .

مشبه مشبه به وجه شبه

توضیح : در این مثال وجه شبه ( روشنی از یک کلمه چراغ ) استخراج شده است .

یادآوری : تمامی مثالهایی که تاکنون برای شما ذکر کردیم ، از همین نوع تشبیه می باشند .

۲- تشبیه مرکب : آن است که هریک از « مشبه » یا « مشبه به » دو یا چند چیز هستند و وجه شبه نیز از دو یا چند چیز گرفته می شود .

مثال : دیـده ی اهـل طمـع به نعمـت دنیـا پـر نشـود همچنـانکه چـاه به شبنـم

مشبه وجه شبه مشبه به

توضیح : « مشبه » ترکیبی از دو چیز است ( دیده ی اهل طمع و نعمت دنیا ) و « مشبه به » نیز دو چیز است ( چاه و شبنم ) به این معنی : همانطور که چاه با شبنم پر نمی شود ، چشم حریصان نیز با نعمت دنیا سیر نمی شود .

نکته : در تشبیه مرکب در حقیقت یک شکل کلی به شکل کلی دیگر همانند می شود


:: موضوعات مرتبط: فارسی هفتم , ,



ساعت 21 امروز(21 بهمن ماه)یوم الله
نوشته شده در سه شنبه 21 بهمن 1393
بازدید : 905
نویسنده : امیررضا رنجبر

این فیلم را دانلود کنید.

ببخشید از نظر کیفیت

 

 شور و شوق مردم در21 بهمن ماه1393  
      

 

    دانلود                          




نوشته شده در سه شنبه 21 بهمن 1393
بازدید : 880
نویسنده : امیررضا رنجبر
لوله ی آزمایش :  لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات و نباید در هنگام گرم کردن ان بیش از 3/1 ظرفیت آن را پر کرد.آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.

 

                     




نوشته شده در سه شنبه 21 بهمن 1393
بازدید : 868
نویسنده : امیررضا رنجبر

 

این نرم افزار به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند مسائل علمی که نمی توان با چشم مشاهده کرد را در محیطی پویا و با استفاده از گرافیک و کنترل های حسی مثل کلیک و درگ کردن یا فشردن دکمه که باعث تغییر پارامترهای آزمایش میشوند ، نتایج را مستقیما مشاهده نمایند تا درک درست و تصویر ذهنی ماندگارتری از موضوع آموزشی مورد نظر داشته باشند.

حجم این نرم افزار 523 مگابایت و از طریق لینک زیر قابل دانلود می باشد.

 

   

این نرم افزار خارجی کاملا رایگان بوده و زبان شیرین فارسی را در اجرای آزمایش های خود به همراه دارد.

  1


:: موضوعات مرتبط: نمونه سوالات علوم , ,



انواع دماسنج پزشکی و طرز نگهداری از آن
نوشته شده در سه شنبه 21 بهمن 1393
بازدید : 1526
نویسنده : امیررضا رنجبر
انواع دماسنج پزشکی

 

 


:: موضوعات مرتبط: نمونه سوالات علوم , ,



بازدید : 1108
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود روی عکس زیر کلیک کنید.

 

                         


:: موضوعات مرتبط: قرآن هفتم , ,



چرا ریاضی می خوانیم؟
نوشته شده در شنبه 18 بهمن 1393
بازدید : 1019
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانستن جواب این سوال روی عکس زیر کلیک کنید.

وبلاگ:   banksoal7.lxb.ir

منبع:    banksoal7.Lxb.ir

نویسنده:امیررضا رنجبر

 

                                 




استعاره و انواع آن + توضیح و مثال
نوشته شده در شنبه 18 بهمن 1393
بازدید : 1444
نویسنده : امیررضا رنجبر
 
 

 

 

 

 

                           




بازدید : 1548
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود این آزمون روی عکس زیر کلیک کنید.

نویسنده:امیررضا رنجبر

سطح سوالات:بالا

منبع:banksoal7.loxblog.com

وبلاگ:banksoal7.loxblog.com

 

                                 


:: موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم , ,



تفسیر آیه های 4و5سوره ی اسرا
نوشته شده در دو شنبه 13 بهمن 1393
بازدید : 1120
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود روی عکس یا آیکون زیر کلیک کنید تا دانلود شود.فقط نظر از یاد نره.

توجه:اگر می خواهید فایل شما به صورتpdfدانلود شود روی عکس سیاه زیر کلیک کنید.

 

                        

 

توجه:اگر می خواهید فایل شما به صورتwordدانلود شود روی عکس زیر کلیک کنید.

رمز فایل banksoal7.lxb.ir:word

                                     

 

 


:: موضوعات مرتبط: قرآن هفتم , دینی هفتم , ,



پاورپوینت مطالعات اجتماعی هفتم درس15(93-94)
نوشته شده در یک شنبه 12 بهمن 1393
بازدید : 2740
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود این پاورپوینت روی عکس یا آیکون زیر کلیک کنید.

رمز پاورپوینت:banksoal7.lxb.ir

 

 

 

                              


:: موضوعات مرتبط: جواب کاربرگه ها ی مطالعات هفتم , ,



بازدید : 2011
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود روی عکس زیر کلیک کنید.

 

 

 

                            


:: موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم , ,



هفت پند مولانا
نوشته شده در شنبه 11 بهمن 1393
بازدید : 942
نویسنده : امیررضا رنجبر

هفت پند مولانا

 

http://upload7.ir/images/17831813694763678506.jpg




صفت بیانی
نوشته شده در شنبه 11 بهمن 1393
بازدید : 1166
نویسنده : امیررضا رنجبر

صفت بیانی

 

 

صفت بیانی :صفتی است که چگونگی و خصوصیات اسم را مانند قد،رنگ، جنس و... برساند .صفت بیانی خود برپنج نوع است :

1-صفت ساده:صفتی است که تنها چگونگی وخصوصیات موصوف را بیان می کند. ویک جزء (تکواژ)دارد. مانند سیاه، سفید،

2-صفت فاعلی:صفتی که بر کننده کار دلالت کند.

ساخت اقسام صفت فاعلی:

الف) بن مضارع + نده = گیرنده، خواننده.

ب) بن مضارع + ان = گریان،خندان.

ج) بن مضارع + ا = دانا، شنوا.

د)بن ماضی+ ار = خریدار، نمودار.

ه) بن مضارع + گار= آموزگار، پرهیزگار.

و) اسم معنی و بندرت صفت یا بن فعل + گر= دادگر، رفتگر.

3-صفت مفعولی: معمولا از بن ماضی+ کسره(ه)ساخته می شود: گرفته، شنیده

که آن را اسم مفعول نیز نامیده اند صفتی است که معنی مفعولیت دارد.یعنی کار بر آن واقع می شود.

4-  صفت نسبی: صفتی است که به کسی یا چیزی نسبت داده می شود و با افزودن پسوندهای" ی، ینه، گانه، و..." ساخته می شود:بهاری،زرّین،بچّه گانه و...

5- صفت لیاقت: صفتی است که شایستگی و قابلیت موصوف را می رساندو با افزودن"ی" به آخر مصدر ساخته می شود:دیدنی،شنیدنی،خوردنی و...

 

 

 

 

 

 

 

نظر از یادتون نره.


:: موضوعات مرتبط: فارسی هفتم , ,



انشا در مورد زیان های بی سوادی
نوشته شده در جمعه 10 بهمن 1393
بازدید : 11475
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود روی دانلود کلیک کنید.باتشکر

رمز فایل:BANKSOLAL7.LOXBLOG.COM

 

 

                                  دانلود


:: موضوعات مرتبط: فارسی هفتم , ,



بازدید : 6595
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود آرایه های ادبی روی دانلود کلیک کنید.

رمز فایل:banksoal7.lxb.ir

 

                                     دانلود


:: موضوعات مرتبط: فارسی هفتم , ,



انیمیشن های آموزشی ریاضی هفتم
نوشته شده در چهار شنبه 8 بهمن 1393
بازدید : 898
نویسنده : امیررضا رنجبر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظر از یاد نره.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

:: موضوعات مرتبط: ریاضی هفتم , ,



انواع آب و هوا به انگلیسی
نوشته شده در دو شنبه 6 بهمن 1393
بازدید : 1375
نویسنده : امیررضا رنجبر

               


:: موضوعات مرتبط: نمونه سوالات زبان انگلیسی هفتم , ,



شعر سهراب سپهری به نام آب را گل نکنیم
نوشته شده در دو شنبه 6 بهمن 1393
بازدید : 776
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود این شعر زیبا روی عکس زیر کلیک کنید.

رمز فایل:banksoal7.lxb.ir

 

 

                            

این لینک قبلا خراب بوده است.که الان درست شده است.لطفا دوباره دانلود کنید.باتشکر




رابطه ی فیثاغورس(برای همه)
نوشته شده در شنبه 4 بهمن 1393
بازدید : 1229
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود روی عکس زیر کلیک کنید.در آخر نظر یادتون نره.

رمز فایل:banksoal7.lxb.ir

نویسنده و طراح فایل:امیررضا رنجبر

 

 

                           




پاورپوینت درس15 مطالعات هفتم
نوشته شده در جمعه 3 بهمن 1393
بازدید : 1088
نویسنده : امیررضا رنجبر

جهت دانلود این پاورپوینت به ادامه ی مطلب بروید.(روی نوشته ی ادامه ی مطلب کلیک کنید.)

(این پاورپوینت فقط برای اعضا می باشد)